Recept: Chocolade bloemkoolpap

Sommige mensen vinden het ‘moeilijk’ om voldoende groenten te eten. Ik vind dat onzin. Een wortel naar binnen proppen is net zo ‘moeilijk’ als een kaasstengel. Niks moeilijks aan. Kijk dat je het niet lekker vindt, meer zin hebt in die kaasstengel of gewoon geen groenten lust, dat is een ander verhaal, maar ga nu niet zeggen dat groente eten moeilijk is. Ik kan me voorstellen dat je het lastig vindt om de aanbevolen 250 gram per dag te halen. Daarom eet ik mijn groente altijd verspreid over de dag. Dan hoeft je tijdens het avondeten niet in een keer die hele berg weg te werken. Met een paar snackworteltjes tussendoor krijg je toch al snel 100 gram binnen. Zo simpel is het. Dit ontbijtje met bloemkool zet de teller al op 200 gram, zelfs voordat je dag goed en wel begonnen is – dat biedt perspectief voor het avondeten: PIZZA!

Eerlijk is eerlijk, de meeste credits voor dit recept gaan naar Emily van Zonderfratsen. Op haar Instagram zag ik namelijk voor het eerst de bloemkoolpap voorbij komen. In eerste instantie verklaarde ik haar voor gek, wie maakt er nu pap van bloemkool!? Als ontbijt!? In het kader van ‘eerst proeven dan zeuren’ waagde ik toch een poging. Ik gebruikte dit recept van Zonderfratsen en gaf daar mijn eigen draai aan. Emily doet in haar basisrecept voor bloemkoolpap eiwitpoeder. En tja, ik ben nu ook weer niet zó’n fitgirl dat ik een pot whey in de kast heb staan (oke… to be honest, ik heb wel een zak caseine om een heerlijke protein fluff van te maken). Tja, weglaten dan maar, maar dan mist het receptje waarschijnlijk wat binding, daarom voegde ik twee lepels havermeel toe. Zonderfratsen meets Miss Havermout zegmaar.

Bloemkool chocomousse 2.jpg

Ik maakte twee varianten: eentje met banaan en cacao muesli van Keyzer Oats en eentje met rood fruit (uit de diepvries) en wat ahornsiroop. Maar je kunt ook zelf een leuke topping bedenken. Ik ben benieuwd wat voor creaties jullie ervan zouden maken.


Chocolade bloemkoolpap

Basisrecept

Ingrediënten (voor 1 portie*):
– 200 gram bloemkoolpuree**
– 2 afgestreken eetlepels havermeel (dit kun je zelf maken door havermout fijn te malen in de keukenmachine of met de staafmixer)
– 1 theelepel cacaopoeder

*  Dit basisrecept is voor 1 portie, maar je kunt prima 2 of 3 porties maken en deze in de koelkast bewaren.
* *De bloemkoolpuree maak je door bloemkool gaar te koken en deze vervolgens met een staafmixer of blender tot een fluweel zachte massa te pureren. Voor 1 portie van het basisrecept heb je maar 200 gram nodig. Je kunt de overige puree enkele dagen bewaren in de koelkast of invriezen.

Bereiding:
Eigenlijk kan dit recept niet gemakkelijker… Eerst maak je de bloemkoolpuree op de manier die ik hierboven heb beschreven. Meng deze vervolgens met het havermeel en het cacaopoeder. Maak deze basis extra lekker met een van de onderstaande variaties.

Variatie 1: Banaan
Ingrediënten:
– 1 keer het basisrecept
– 1 banaan
– 2 eetlepels Royal Cacao muesli van Keyzer Oats (of andere muesli naar keuze)
– Optioneel: een theelepel ahorn- of agavesiroop (voor de echte zoetekauwen)

Bereiding: Prak de helft van de banaan tot een puree en meng deze door de puree. Snijd de andere helft in plakken en leg deze op de bloemkoolpuree. Garneer je ontbijtje met de muesli.

Variatie 2: Rood fruit
Ingrediënten:
– 1 keer het basisrecept
– 1/2 à 1 eetlepel ahornsiroop
– wat rood fruit, vers of uit de vriezer
– wat blaadjes munt (optioneel)

Bereiding: Meng de ahornsiroop door de bloemkoolpuree. Garneer je ontbijtje met wat rood fruit en wat blaadjes munt

Geef een reactie

