Mealprep Menu #1: Mealprep wat?

Tijd voor iets nieuws op mijn blog: een Mealprep Menu. Mealpreppen is eigenlijk gewoon het voorbereiden van je eten. Dit kun je op allerlei verschillende manieren doen. Je kunt portiezakjes met fruit invriezen om smoothies mee te maken, je kunt in één keer voor meerdere dagen koken, maar je kunt ook all the way gaan en al je maaltijden voor een aantal dagen preppen. Dat laatste ga ik doen en natuurlijk deel ik al mijn prepgeheimen en receptjes met jullie. 

First things first, waarom ik mealprep? Allereerst vind ik het in drukke periodes fijn om wat bakjes eten in de vriezer te hebben staan. Zo heb ik altijd een gezonde maaltijd en hoeft ik ook op drukke dagen niet uit te wijken naar de diepvriespizza’s. Daarnaast was ik even op zoek naar wat structuur. De afgelopen weken (misschien zelfs maanden) heb ik regelmatig last van eetbuien en wil het gezonde eten gewoon even niet zo goed lukken. Daarom besloot ik dit keer niet alleen wat bakjes avondeten te preppen, maar al mijn eten voor de hele dag. Als er dan een bakje snackgroenten op me staat te wachten is voor mij de verleiding minder groot om een reep chocolade uit de kast te trekken. Daarnaast heb ik dit mealprep menu samengesteld met de app MyFitnessPal, hiermee kun je exact de voedingswaarden van je maaltijden berekenen. Ik heb het menu zo samengesteld dat ik voldoende voedingsstoffen binnenkrijg en dat ik de juiste verhouding van koolhydraten, eiwitten en vetten eet. Zo weet ik zeker dat ik niet te veel, maar vooral ook niet te weinig eet (want dat is vaak de oorzaak van eetbuien).

mealprep menu 1.1.jpg
Mocht je geïnteresseerd zijn in mealpreppen, dan moet je zeker de Instagram accounts van @floordeboor_fit (foto links) en @denise_sweatpeasandsaffaron (foto rechts) eens bekijken, zij laten elke week de mooiste, en lekkerste, mealpreps zien. Zeg nou zelf, dit wil je toch eten!

Mijn mealprep voor de komende dagen ziet er als volgt uit:

Ontbijt: Overnight oats (check het recept onder aan de pagina)
Tussendoor: 1 peer
Lunch: Honey-ginger chicken met gestoomde groenten
Tussendoor: een pakje rijstwafels en een bakje snackgroenten
Avondeten: Kikkererwten-spinaziecurry met zoete aardappel en gemarineerde tofu
Avondsnack: 15 gram gemengde noten en eventueel een protein fluff met 15 gram caseine, ijsblokjes en magere melk (naar het recept van Freudandfries)

Volgens MyFitnessPal kom ik dan uit rond de 1700 calorieën en is de verhouding koolhydraten, eiwitten en vetten ook prima: 51% koolhydraten, 22% eiwitten en 27% vetten.

mealprep menu 1.3.jpg

Op de onderste rij zie je mijn lunch, Honey-ginger chicken met gestoomde groenten, het receptje deel ik woensdag met jullie. De bovenste bakjes zijn mijn avondeten, de kikkererwten-spinaziecurry met zoete aardappel en gemarineerde tofu, dit recept krijgen jullie vrijdag.

Zoals je ziet heb ik mijn ontbijtjes niet geprept. Elke ochtend neem ik een bakje overnight oats, die maak ik de avond van tevoren klaar en zet ik in de koelkast. De volgende ochtend stop ik het bakje in mijn tas en eet ik het lekker op in de trein naar school. Deze week ga ik voor overnight oats met rood fruit en vanille skyr. Benieuwd hoe ik het maak? Het recept vind je hieronder.

Ik ben heel benieuwd hoe deze ‘all-the-way-mealprep’ me gaat bevallen. Misschien komt de curry me na vier dagen de neus uit of wordt ik het beu om elke dag hetzelfde te eten, maar misschien vind ik het juist wel heel fijn dat mijn eten al op me staat te wachten in de koelkast, we will see!


Overnight oats met rood fruit en vanille skyr

Ingrediënten (voor 1 portie):
– 40 gram havermout
– 5 gram lijnzaad
– 200 milliliter melk
– 50 gram vanille Skyr (of kwark)
– 50 gram (diepvries) frambozen
– 50 gram (diepvries) aardbeien

Bereiding:
1. De avond van tevoren: Meng de havermout met het lijnzaad in een bakje of glazen potje. Giet hier de melk bij en laat de overnight oats een nachtje in de koelkast staan.
2. De volgende ochtend: Voeg de Skyr en het rode fruit toe.

That’s it! Zo gemakkelijk kan het zijn.

2 thoughts on “Mealprep Menu #1: Mealprep wat?

Geef een reactie

