Mealprep Menu #1: Honey-ginger chicken met gestoomde groenten en kurkuma rijst

Zoals jullie in deze post konden lezen heb ik afgelopen weekend die-hard gemealprept. Oftewel, ik maakte in een keer al mijn maaltijden voor vier dagen. Ben je benieuwd wat er op mijn mealprep menu voor deze week stond, lees dan zeker dat blogje even. Maar vandaag deel ik, zoals beloofd, het recept voor mijn lunch: de honey-ginger chicken met gestoomde groenten en kurkuma rijst. 

Ik liet me voor deze bakjes inspireren door dé ultieme fitgirl mealprep: rijst met kip en broccoli. Ik wil best gezond doen enzo, maar dat vind ik net iets te saai. Daarom gaf ik mijn eigen draai aan de klassieke rijst-kip-broccoli en dit is het resultaat. De kip marineerde ik met wat honing, gember en sojasaus, de rijst bracht ik op smaak met kurkuma en gember en naast broccoli stoomde ik nog wat asperges en peultjes. Kortom, een heerlijke lunch die zelfs na vier dagen niet gaat vervelen!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dit mealprepje kost je – als je een beetje kunt multitasken – zo’n half uurtje. Maar in dat half uurtje maak je dan wel 4 gezonde, lekkere lunches voor komende dagen. Mocht je nu geen mealprepambities hebben zoals ik, dan kun je dit recept natuurlijk ook gewoon voor het hele gezin maken of de ingrediënt hoeveelheden halveren voor wat minder porties.

Oh ennuuh, voor degenen die het bijhouden, de macro’s van deze mealprep lunch zijn als volgt:
371 calorieën, 6,4 gram vet, 48,8 gram koolhydraten, 23,3 gram eiwitten


Honey-ginger chicken met gestoomde groenten en kurkuma rijst

Ingrediënten (voor 4 porties):

Voor de marinade:
– 1 eetlepel honing (te vervangen door agave of ahornsiroop)
– 2 eetlepel soja saus
– 1 eetlepel olijfolie
– 1/4 theelepel gemberpoeder
– 1/2 theelepel chillivlokken

Overige ingrediënten:
– 200 gram zilvervliesrijst
– 1/2 theelepel kurkuma
– 1/4 theelepel  gember
– 300 gram kipfilet
– 1 stronk broccoli, in roosjes
– 250 gram sugarsnaps of peultjes
– 300 gram groen asperges (ik gebruikte aspergetips)

Extra: een stoommandje

Bereiding:
1. Snijd de kipfilet in blokjes en voeg hier alle ingrediënten voor de marinade aan toe. Laat de kip even marineren (zo’n 15 minuten is voldoende, maar hoe langer hoe beter natuurlijk).
2. Breng in een pannetje wat water aan de kook en voeg de zilvervliesrijst toe. Breng deze op smaak met de kurkuma en gember. Voeg eventueel een beetje zout toe. Ik vind dit zelf niet nodig door de toevoeging van de specerijen. Kook de rijst gaar volgens de kooktijd die op de verpakking staat.
3. Breng in een andere pan een bodempje water aan de kook en plaats hierin het stoommandje. Stoom vervolgens de groenten afzonderlijk. Stoom de broccoli zo’n 5 minuten en de asperges en sugarsnaps 3 minuten. De groenten zijn dan beetgaar en nog lekker knapperig. Als je liever wat zachtere groenten hebt kun je ze wat langer stomen. Mocht je geen stoommandje hebben dan kun je de groenten kort in kokend water koken en vervolgens onder koud stromend water afspoelen.
4. Bak tot slot de kip. Je hoeft hiervoor geen olie in de pan te doen omdat er al olie in de marinade zit. Bak de kip zo’n 5 tot 10 minuten tot deze helemaal gaar is van binnen.
5. Tijd om de bakjes te vullen. Verdeel de rijst, groenten en kip over de vier bakjes. Let op, doe de deksels er nog niet op. Laat de bakjes eerst wat afkoelen voordat je ze afdekt, dit voorkomt erge condensvorming.

One thought on “Mealprep Menu #1: Honey-ginger chicken met gestoomde groenten en kurkuma rijst

Geef een reactie

