Mealprep Menu #1: Kikkererwten-spinaziecurry met zoete aardappel en gemarineerde tofu

Afgelopen weekend ging ik de uitdaging aan om eens écht te mealpreppen. Ik maakte in een keer mijn ontbijt, lunch, avondeten én snacks voor vier dagen. Gewoon om eens te kijken hoe dat me beviel. Woensdag deelde ik al het receptje voor mijn lunch, vier heerlijke bakjes met honey ginger chicken, gestoomde groenten en kurkuma rijst. Vandaag hebben jullie nog mijn avondeten te goed, een lekkere curry met zoete aardappel en tofu. Oh, en aangezien mijn vier dagen eten uit bakjes erop zetten vertel ik jullie meteen hoe het me bevallen is.

Vier keer hetzelfde eten, is dat niet saai?
De vraag die ik afgelopen week heel vaak kreeg was ‘Is dat niet saai, elke dag hetzelfde eten?’. Allereerst denk ik dat veel mensen er niet bij stil staan dat zij zelf ook vaak hetzelfde eten. Veel mensen ontbijten elke ochtend met hetzelfde ontbijt en eten elke middag wat boterhammen met pindakaas. Ik ging misschien iets verder en at ook telkens dezelfde snacks, maar heel erg vond ik dat niet. Een beetje variatie is welkom, dus ik denk dat ik daar in een volgende mealprep rekening mee ga houden, maar omdat ik lekkere gerechten gekozen had, vond ik het niet erg deze vier keer te eten. Verder leverde het me ook veel op. Ik had afgelopen week een drukke week en dan is het zo fijn om niet meer na te hoeven denken over boodschappen of koken. Als ik thuiskwam trok ik gewoon de koelkast open en tadaa, daar was mijn diner. Ook ’s ochtends was het erg handig. Koelkast open, tas open, bakje uit koelkast in tas en gaan!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Mocht je het gemist hebben, dit was mijn hele mealprep voor vier dagen. Als ontbijt kwam daar nog een bakje overnight oats bij en als avondsnack nog een heerlijke proteine fluff.

Blijft al dat eten wel goed?
Waar ook veel mensen benieuwd naar waren is of alles zo lang houdbaar was. Mijn antwoord is ja, ik ben er (nog) niet ziek van geworden. Na het bereiden heb ik alle bakjes wat laten afkoelen en zo snel mogelijk in de koelkast gezet. Ook na vier dagen waren de snackgroenten nog lekker knapperig en smaakte de curry prima.

Ben ik afgeweken van mijn mealprep?
En tot slot een niet geheel onbelangrijke vraag: heb ik me braaf aan dit mealprepje gehouden? Nee! Allereerst was er de dinsdagavond. Toen stond er een vergadering met de opleidingscommissie op de planning waarbij we soep met broodjes kregen. Dat wist ik, dus daar had ik rekening mee gehouden. Een van de vier bakjes curry vroor ik daarom in voor een ander moment. Woensdag was er een iets minder geplande verstoring van mijn mooie plannetje. Ik was bezig met het maken van een moederdagreceptje en het was zooo lekker dat ik er per ongeluk iets te veel van gegeten had waardoor ik die curry niet meer op kon. Tja, dat heb je soms, life of a foodblogger.

En nu? Ben ik nu Miss Mealprep geworden?
Oftewel, ga ik dit nu elke week doen? Dat denk ik niet. Het was deze week erg prettig omdat ik het druk had, maar ik houd te veel van koken om het elke week te doen denk ik. Koken is voor mij geen moetje, maar echt ontspanning. Ik denk dat ik het mealpreppen daarom achter de hand houd voor de drukke weken en dat ik de rest van de tijd gewoon lekker elke dacht achter het fornuis ga staan. Wel lijkt het me leuk om mijn mealprepjes als ik ze dan doe met jullie te blijven delen zoals ik deze week ook heb gedaan. Vinden jullie dat leuk?


Kikkererwten-spinaziecurry met zoete aardappel en gemarineerde tofu

Ingrediënten (voor 4 porties):
– 1/2 blik kokosmelk (200 milliliter)
– 1 zak verse spinazie (450 gram)
– 1 blik kikkererwten (uitlekgewicht 225 gram)
– 1 ui
– 200 milliliter groentebouillon
– 2 theelepels maizena
– 1 eetlepel olijfolie
– 1/4 theelepel gemberpoeder
– 1 theelepel sambal
– 1/2 theelepel kurkuma
– 1 grote zoete aardappel (+/- 600 gram)
–  350 g tofu

Voor de tofu marinade:
– 1 eetlepel olijfolie
– 1 theelepel sambal
– 1/4 theelepel gemberpoeder

Bereiding:
1. Verwarm de oven voor op 200 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier.
2. Snijd de zoete aardappel in blokjes van ongeveer 1 centimeter en leg deze op de bakplaat.
3. Rooster de zoete aardappel een half uur in de voorverwarmde oven. Eventueel kun je de zoete aardappel op smaak brengen met wat peper en zout, maar ik houd zelf van de de neutrale smaak van de aardappel.
4. Dep het blok tofu met een stuk keukenpapier zo droog mogelijk en snijd hem vervolgens in blokjes van 1 centimeter. Doe deze blokjes in een kom en voeg hier de ingrediënten van de marinade aan toe. Meng alles goed door elkaar en laat de tofu een kwartier marineren (Hoe langer je de tofu marineert hoe beter de smaak er in kan trekken. Je kunt de tofu dus ook de avond van tevoren al in de marinade zetten.)
5. Snipper het uitje en fruit deze in een wokpan met een eetlepel olijfolie.
6. Voeg vervolgens de kurkuma, het gemberpoeder en de sambal toe en bak deze 1 tot 2 minuten mee zodat de smaak van de specerijen extra goed naar voren komt.
7. Giet dan de kokosmelk en de bouillon bij het ui en specerijenmengsel en roer dit door elkaar.
8. Voeg nu de spinazie toe aan de saus. Dit zal niet in een keer gaan omdat het een hoop spinazie is, maar door de warmte zal de spinazie slinken en zul je zien dat het allemaal in je pan past. Voeg gewoon telkens een volle hand spinazie toe, roer deze door de saus tot hij voldoende geslonken is en voeg dan een nieuwe hand toe.
9. Als alle spinazie in de pan zit kun je ook de kikkererwten toevoegen aan de curry.
10. In principe is de curry nu klaar. Proef even of je hem goed op smaak vindt en voeg eventueel wat extra sambal, gemberpoeder of kurkuma toe als je dat lekker vindt. Mocht de curry nu nog te dun zijn dan kun je hem binden met wat maizena. Los hiervoor 1 à 2 theelepels maizena op in een beetje koud water en giet deze bij de curry. Roer even door de pan en je zult zien dat je curry vrij snel begint in te dikken.
11. De curry is nu klaar, deze kun je al over je bakjes verdelen. Ook de zoete aardappel zal nu klaar zijn, dus deze kun je ook uit de oven halen en in de bakjes doen.
12. Bak tot slot de gemarineerde tofu in een koekenpan. Verwarm hiervoor de koekenpan en voeg de blokjes toe. Het is niet nodig extra olie toe te voegen aan de pan omdat deze al in de marinade zit. Bak de tofu zo’n 10 minuten tot de buitenkant bruin kleurt. Verdeel de gebakken tofu vervolgens over de bakjes en klaar is je maaltijd voor de koemdne vier dagen.*

*Als je niet vier dagen hetzelfde wilt eten kun je de curry ook prima invriezen en op een later moment opeten.

Geef een reactie

