Recept: Take-away teff

Dames en heren, jongens en meisjes, havermoutfans en havermouthaters, ik moet iets opbiechten. Ik ben vreemd gegaan. Zoals jullie misschien weten loop ik stage bij de Johannusmolen. Samen met drie andere meiden werk ik daar twee dagen per week aan een marktintroductie voor een nieuw product. Nu hebben ze bij de Johannusmolen veel ontbijtproducten en niet alleen gemaakt van havermout… Ik kreeg laatst een doosje teff ontbijt mee naar huis. Lange tijd wist ik de verleiding te weerstaan en bleef ik trouw aan mijn bakkie havermout. Maar afgelopen week ging het mis. Ik viel voor de teff!

Echte die-hard sporters kennen teff misschien wel, want het staat bekend als een ontbijt voor sporters. Teff is een grasgewas met korrels, net als tarwe. De korrels zijn heel klein, 1 tarwekorrel weegt evenveel als 150 teffkorrels. Teff bevat, net als havermout, complexe (trage) koolhydraten, veel voedingsvezels en ijzer. In tegenstelling tot veel andere graansoorten kan het lichaam het ijzer uit teff goed opnemen. Kortom, een echt powerontbijt!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het teffontbijt van de Johannusmolen lijkt qua structuur wat op Brinta. Ook de bereiding is net zo gemakkelijk als de bereiding van een bakje Brinta of havermout. Je verwarmt een aantal lepels teff met wat melk en that’s it. De komende weken moet ik echter elke donderdag en vrijdag om 9 uur op het kantoor van de Johannusmolen in Cuijk zijn. Dat betekent om 7 uur van huis vertrekken. Je snapt waarschijnlijk wel dat ik dan geen zin heb om om 6 uur ’s morgens meditatief door een pannetje pap te roeren. Daarom maakte ik van het teffontbijt een take-away teff. Oftewel, ik paste de overnight oats methode toe op het teffontbijt. Simpel, en lekker dat het was!! Ik ben bang dat deze onemorningstand met teff niet eenmalig was. Sorry havermout! Of zou het wat zijn om er een trio van te maken…


Take-away teff

Ingrediënten (voor 1 portie):
– 50 gram Teff Breakfast
– 200 milliliter melk
– 50 gram vanille Skyr (of kwark)
– 1 theelepel chiazaad
– 50 gram blauwe bessen (vers of diepvries)
– ter garnering (optioneel) wat extra blauwe bessen

Bereiding (maak dit ontbijtje de avond van tevoren):
1. Doe de teff, melk, vanille Skyr en chiazaad in een potje of bakje en schud of roer alles goed door elkaar.
2. Verwarm de 50 gram blauwe bessen in een pannetje met een klein scheutje water. Plet de bessen met een lepel zodat er een soort bessensausje ontstaat.
3. Giet de bessensaus over de take-away teff en garneer met nog wat extra blauwe bessen.
4. Plaats het ontbijtje in de koelkast en laat het een nachtje staan. De volgende ochtend kun je meteen aanvallen of het potje in je tas stoppen voor onderweg.

Geef een reactie

