Guilty Pleasure: Heavenly hazelnootkoekjes

Vroeger was ik helemaal niet zo’n fan van koken of bakken. Mijn zusje was echt de keukenprinses in huis. Toen ze vier jaar was stond ze al stampend in de keuken met een beslaglepel in haar hand te roepen dat zij het zelf wel deed. Volgens mij had ze twee favorieten, appeltaart en zandkoekjes. Inmiddels zijn de rollen omgedraaid en heb ik de functie van keukenprinses op me genomen. Maar die zandkoekjes vind ik stiekem nog steeds erg lekker, dus ik besloot ze zelf maar te maken. Met hazelnoten dit keer. Een kleine disclaimer voor je doorleest: Dit. Is. Echt. Te. Lekker!

Om van de classic zandkoekjes echte heavenly hazelnootkoekjes te maken verving ik een deel van de bloem door hazelnootmeel. Dat smaakt niet alleen super lekker, maar die geur! Zo lekker! De keuken rook hier de hele dag naar geroosterde hazelnoten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hazelnotenmeel is gewoon een soort poeder van gemalen hazelnoten. Ik gebruikte het meel van het merk Smaak. Volgens mij kocht ik dat ooit bij de Appie. Mocht je dit nu niet hebben, tja, dan mis je wel iets in je leven… Nee zo erg is het nu ook weer niet. Je kunt in plaats van het hazelnootmeel ook gewone bloem gebruiken, dan heb je basic zandkoekjes en eigenlijk smaken die ook prima met een laagje chocolade. Je zou het hazelnotenmeel ook kunnen vervangen door amandelmeel, dan heb je toch die nootachtige smaak.


Heavenly hazelnootkoekjes

Ingrediënten (voor 45 kleine koekjes):
– 145 gram suiker
– 150 gram boter
– 1 klein ei, maat S (als je een M of L ei hebt, voeg dan niet het heel ei toe maar houd een beetje over)
– 250 gram witte bloem
– 50 gram hazelnootmeel
– 1/2 theelepel vanillearoma

Voor de topping:
– 150 gram chocolade
– gehakte noten naar keuze

Extra: een mixer

Bereiding:
1. Klopt de boter en de suiker met de mixer tot een smeuïge massa.
2. Voeg het ei en vanillearoma toe en mix deze door het botermengsel.
3. Zet de mixer op een wat lagere stand en voeg lepel per lepel de bloem toe.
4. Haal het deeg uit de mengkomen en rol het als een worst in een stuk plastic folie. De diameter van de worst wordt de grootte van de koekjes. De mijne had een diameter van zo’n 4 à 5 centimeter.
5. Laat het koekjesdeeg minimaal een uur afkoelen in de koelkast (langer is altijd beter, ik maakte het deeg ’s avonds en liet het een nachtje in de koelkast liggen).
6. Als het deeg voldoende hard geworden is verwarm je de oven voor op 175 graden. Bekleed ook een bakplaat met bakpapier.
7. Snijd plakken van de deegworst. Leg deze op de bakplaat en bak de koekjes 10 minuten in de oven. Laat ze vervolgens op een rooster afkoelen. Mijn bakplaat was niet groot genoeg om alle koekjes in 1 keer te bakken, dus ik bakte de koekjes in twee rondes af.
8. Smelt vervolgens de chocolade au bain marie of in de magnetron en hak de noten fijn.
9. Dip de koekjes in de chocolade en strooi de nootjes er overheen.

Geef een reactie

