Recept: Homemade pizzabodem met bloemkool

Daar ben ik weer met m’n pizza’s!! Tja, I told you it is my guilty pleasure. Maar deze pizza is niet guilty, of ja, een heel stuk minder. Ik maakte de bodem namelijk met bloemkool. Nu hoor ik je denken, ‘waar heb ik dat ooit eerder gehoord?’. Het idee is inderdaad niet helemaal origineel, want ik heb het idee afgekeken van Magioni. Enigszins arrogant dacht ik ‘wat Magioni kan, kan ik ook!’. Dus ik dook de keuken in met een bloemkool, wat gist en meel en maakte mijn eigen Magioni-style-bloemkoolbodem. 

Natuurlijk is zo’n kant-en-klare pizzabodem van Magioni een stuk sneller. En eerlijk is eerlijk, ik koop ze ook vaak, wat ze zijn gewoon zo snel, gemakkelijk én lekker. Toch wilde ik eens kijken of ik ook zelf zo’n bodem kon fabriceren. En ja, dames en heren dat kan! Mocht je dus een keertje wat meer tijd hebben op je friday pizzanight, probeer het dan eens.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Deze bloemkoolbodem bestaat voor 50% uit bloemkoolpuree. De rest vul je aan met bloem en wat gist. Even kneden, reizen, rollen en bakken. Oh ja, en vergeet hem tussendoor niet te beleggen met jouw favoriete toppings. Ik koos voor wat tomatenpuree, Italiaanse kruiden, knoflookpoeder, gegrilde courgette, plakjes tomaten, zachte geitenkaas en rucola.

Mocht je hier nu allemaal geen zin in hebben, je kunt de pizzabodems van Magioni gewoon bij de Appie kopen in de varianten bloemkool en courgette. En als je dan écht je handen niet vies wilt maken in de keuken, koop dan gewoon een kant-en-klare Magioni pizza die al voor je belegd is met heerlijke toppings.


Homemade pizzabodem met bloemkool

Ingrediënten (voor 1 grote bodem):
– 100 gram bloemkoolpuree*
– 50 gram witte bloem
– 50 gram volkorenmeel
– 1 theelepel gist
– snufje zout

*Bloemkool puree maak je eenvoudig door roosjes bloemkool gaar te koken en vervolgens te pureren met een staafmixer of keukenmachine. In dit recept heb je maar 100 gram nodig, de overige puree kun je enkele dagen in de koelkast bewaren of in porties van 100 gram invriezen. Zo kun je volgende keer dat je pizzacravings krijgt weer een heerlijke homemade pizza maken.

Bereidingswijze:
1. Meng de witte bloem, het volkoren meel en het zou in en grote mengkom.
2. Roer het gist door de natte bloemkoolpuree.
3. Maak een kuiltje in het meel en doe hier de bloemkoolpuree in. Meng alles met een lepel goed door elkaar.
4. Leg het deeg vervolgens op het aanrecht en kneed het deeg minimaal 5 minuten goed door. Doe het vervolgens terug in de kom en dek deze af met een vochtige theedoek. Laat het deeg zo op een warme plaats 45 minuten rijzen.
5. Verwarm de oven voor op 220 graden.
6. Haal het deeg uit de kom en rol dit op een met bloem bestoven aanrecht uit tot een pizza. Ik houd van pizza’s met een lekker dunne bodem, dus ik rolde mij deeg tot een dikte van zo’n 3 à 5 millimeter.
7. Leg de pizzabodem vervolgens op een bakplaat met bakpapier en bak hem alvast 5 minuten in de bodem zonder de toppings.
8. Haal de pizza uit de oven en beleg hem met alles wat je lekker vindt. Ik koos voor tomatensaus, Italiaanse kruiden, gegrilde courgette, tomaatjes en geitenkaas. Achteraf voegde ik nog rucola toe.
9. Bak de pizza vervolgens nog zo’n 10 tot 15 minuten tot de randjes mooi goudbruin worden en de kaas lekker gesmolten is.

Tip! Als je de pizzabodem hebt voorgebakken kun je hem prima in wat folie wikkelen en in de koelkast bewaren. Zo kun je bijvoorbeeld ’s middags je pizzabodem al maken en hem ’s avonds (of zelfs de volgende dag) beleggen en afbakken.

Geef een reactie

