Food Innovation: Chocolade aardappeltaartje ‘out of the box’

Voor wie het nog niet wist, naast full-time foodie, vroege vogel en fanatieke thriftshopper ben ik ook gewoon eerstejaars student aan de opleiding Food Innovation op de HAS in Den Bosch. Het leek mij leuk om jullie wat vaker te laten zien wat ik daar nu eigenlijk allemaal doe. Dus bij deze presenteer ik u het ‘Chocolade aardappeltaartje ‘out of the box”. Elk blok hebben we een Food module. Een module die in het teken staat van één productrgroep, en dit keer is dat mijn favoriete groep, fruit and vegetables. In dat blok leren we allerlei aspecten over die productgroep, van productverwerking en voeding en gezondheid tot microbiologie en technologie. Ook hebben we elke blok een opdracht productverwerking die we in duo’s thuis moeten uitvoeren. Dit luidde de opdracht: “Maak taart of gebak met aardappelpuree en vervang zeker 50% van de tarwebloem door aardappel(puree).” Hierbij moesten we ‘twee kleuren aardappel’ gebruiken. Terwijl iedereen aan de slag ging met zoete aardappelbrownies vond ik dat het wel wat innovatiever kon. Want sorry jongens, die zoete aardappelbrownies staan al heel lang op mijn blog. Kijk maar hier of hier.

Toen ik de voorwaarde ‘Denk out of the box’ las en ik in mijn keukenkastje keek wist ik wat ik wilde maken. In mijn kast stond namelijk nog een pakje van Maggi (in my defense, dit pakje kreeg ik ooit, want pakjes Maggi gooi ik doorgaans niet zelf in mijn winkelwagentje). Het was een poedertje om aardappelpuree van te maken. Het poedertje bevatte 85% aardappel en nog wat andere hulpstoffen. Ik vond dat dat wel telde als ‘aardappel’. Het is in ieder geval ‘out of the box’, right? Spontaan kreeg ik een idee. Dat poedertje moet een korstdeegje worden dat vervolgens lekker gevuld kon worden met een puree van zoete aardappel. Ik zag het al helemaal voor me en gelukkig vond mijn partner Laura het ook een goed plan.

chocolade aardappeltaartje out of the box 2.jpg

We begonnen met de korst en wonder boven wonder stond er een uur later een mooie taartkorst op het aanrecht. Hij was behoorlijk bros, dus het was even uitkijken met het verwijderen van de springvorm. De korst vulden we met een puree van zoete aardappel, banaan, cacao en een beetje ahornsiroop. Kun je het je voorstellen, een brosse korst gevuld met een dikke, zoete, chocoladepuree? Jummie! En stiekem was dat ideetje van het aardappelpoeder een hele goede vinding, want het poeder bevatte een beetje zout en dat is natuurlijk hemels in combinatie met zo’n zoete chocoladepuree. Al met al, een geslaagd experiment. Ik ben benieuwd of mijn docent ook zo denkt over mijn interpretatie van ‘twee kleuren aardappel’ en ‘out of the box’…

Mochten jullie nu ook een keer lekker innovatief en out of the box aan de slag willen met aardappel. Hier is het receptje dat ik maakte met mijn partner in crime Laura.


Chocolade aardappeltaartje ‘out of the box’

Ingrediënten (voor 1 klein taartje):

Voor de korst:
– 50 gram aardappelpuree poeder (uit een pakje)
– 10 gram bloem
– 20 gram kristalsuiker
– 20 gram ei (ongeveer 1/2 eitje)
– 15 gram kokosolie of boter

Voor de vulling:
– 150 gram zoete aardappelpuree*
– 1/2 banaan
– 10 gram cacao
– 5 gram ahornsiroop

*Zoete aardappelpuree maak je super snel in de magnetron. Neem een zoete aardappel en prik hier met een vork gaten in. Leg hem op een bordje en plaats deze in de magnetron. Gaar de aardappel 4 minuten op vol vermogen. Keer hem vervolgens om en gaar hem nog eens 4 minuten tot de aardappel helemaal zacht is. Als het goed is kun je dan de puree gemakkelijk uit de aardappel lepelen.

Ter garnering (optioneel): grof gehakte noten

Extra: een kleine springvorm van zo’n 10 à 12 centimeter, een staafmixer, bakpapier, blindbakvulling

Bereiding:
1. Verwarm de oven voor op 175 graden.
2. Vet de springvorm in met wat boter of kokosolie en bestuif deze met bloem.
3. Meng alle ingrediënten voor de korst in een mengkom. Kneed alles tot een kruimelig deeg.
4. Doe het kruimelige korstdeeg in de springvorm en druk het met je vingers aan tot er een bodem ontstaat. Duw ook wat kruimels tegen de rand om de rand van je korst te maken.
5. Neem een stuk bakpapier en verfrommel dit, hierdoor wordt het wat flexibeler. Leg het bakpapier in de springvorm met je korstdeeg en doe hierin de blindbakvulling. Dit kunnen special blindbakralen zijn, maar ik gebruik vaak oude gedroogde bonen. De blindbakvulling zorgt ervoor dat het deeg in de warme oven niet naar beneden zakt, maar mooi tegen de randen omhoog blijft staan.
6. Zet het bakvormpje in de oven en bak de korst 20 minuten met de blindbakvulling. Haal dan de vulling eruit en bak de korst dan nog 5 minuten zodat ook de bodem van de korst goed gaar wordt.
7. Terwijl de korst in de oven staan kun je alvast de vulling maken. Mix de zoete aardappel en de banaan met een staafmixer tot een gladde puree. Voeg hier de ahornsiroop en het cacaopoeder aan toe. Roer alles goed door elkaar en proef even of het goed op smaak is. Voeg eventueel naar smaak wat extra cacaopoeder of ahornsiroop toe.
8. Haal de korst uit de oven en laat hem even afkoelen. Verwijder dan voorzichtig de bakvorm en vul de korst met de chocolade puree. Strijk de bovenkant mooi glad en garneer je taartje met wat grof gehakte noten. Oh ja, strooi er een beetje grof zeezout over, dat is erg lekker in combinatie met de chocoladesmaak van de puree.

Geef een reactie

