Recept: One pot pasta

One pot pasta… ik vertrouwde het concept eigenlijk nooit. Je gooit al je ingrediënten voor een lekkere pasta in een pan en overgiet het met kokend water. Na een kwartiertje pruttelen zou dat dan een heerlijke pasta moeten worden. Toch had ik daar mijn twijfels bij, want wordt het dan geen waterige bedoeling? Ik zette mijn twijfels aan de kant en besloot dat one pot wonder toch maar het voordeel van de twijfel te geven en maakte mijn eigen versie. – spoiler alert – het was een succes!

Eigenlijk is het best erg dat zo’n basic en simpel recept als pasta nóg gemakkelijker gemaakt moet worden. Maar ik denk altijd lekker efficiënt en als student, wonend in een studentenhuis zonder vaatwasmachine, staat afwasbesparing hoog op mijn prioriteitenlijstje. Deze one pot pasta bespaart je toch weer een extra pan afwas. Dat gaf voor mij dan ook de doorslag om dit one pot wonder een kans te geven. Ik gebruikte voor de pasta precies dezelfde ingrediënten die ik normaal gesproken ook in mijn pasta verwerk, volkoren pasta, verse groeten, vegetarische balletjes, wat tomatenpuree en kruiden.

one pot pasta 1.jpg

Nadat ik alle ingrediënten gesneden had, deed ik ze in een grote pan samen met een litertje water. Dat baarde me zorgen, want zou die soep ooit een pastasausje worden? Ik betwijfelde het, maar ik wachtte rustig af. Toen ik na een kwartiertje het eindresultaat bekeek was ik niet ontevreden. Door het zetmeel van de pasta was de saus goed ingedikt. Ook de smaak was helemaal top. Helaas zag het prutje er niet echt fotogeniek uit. De groenten waren wat slap geworden en de mooie kleuren van de ingrediënten waren dof geworden. Nadat ik mijn eerste hap nam vergat ik al die onbelangrijke details, want dit is echt comfort food met hoofdletter C. Kortom, heb je weinig tijd, ben je lui of heb je geen afwasmachine, maak dan deze one pot pasta!


One pot pasta

Ingrediënten (voor 2 personen):
– 100 gram volkoren pasta
– 2 kleine blikje tomatenpuree
– 1 ui
– 1 grote teen knoflook
– 1 courgette
– 1 paprika
– 100 gram cherry tomaatjes
– 6 à 8 vegaballetjes
– 1 eetlepel Italiaanse kruiden
– 1/2 bouillonblokje

Bereiding:
1. Snipper de ui en snijdt de knoflook in dunne plakjes. Snijd de courgette in de lengte doormidden en snijd de helften vervolgens in dunne plakjes. Snijd tot slot de paprika in blokjes en halveer de cherrytomaatjes.
2. Doe alle gesneden groenten in een grote pan. Voeg hier alle overige ingrediënten aan toe en giet er een halve liter kokend water bij.
3. Zet de pan op het vuur en roer even door zodat alle ingrediënten gemengd zijn en de pasta goed onder het vocht staat.
4. Gaar de one pot pasta zo’n 10 tot 15 minuten. Dit is afhankelijk van de kooktijd van de pasta. Bij mijn spaghetti was dit 15 minuten. Roer zo nu en dan een keer door de pan om te voorkomen dat de ingrediënten aan de bodem plakken.
5. Verdeel de pasta over twee borden en garneer eventueel met wat kaas of verse kruiden.

Geef een reactie

