Food facts: Verschillende soorten havermout

Het moge duidelijk zijn, havermout is mijn favoriete ingrediënt. Maar havermout is er in vele soorten en maten: havermout, havervlokken, haver grutten, haverzemelen en havermeel. Wat is nu precies het verschil? Waar gebruik je het voor? En welke moet jenu eigenlijk kopen om zo’n lekker havermoutje te maken? Tijd voor een lesje havermout 101.First things first, wat is haver nu precies? Haver is net als tarwe en spelt een graansoort. In tegenstelling tot deze granen is haver van nature glutenvrij. Wel moet je oppassen als je coeliakie hebt, want tijdens het productieproces kan de haver besmet worden met andere glutenhoudende granen. Tegenwoordig is er ook 100% glutenvrije havermout te koop (bijvoorbeeld deze van de Appie).

verschillende soorten havermout 1.jpgOke, haver dus, maar in de supermarkt vind je tientallen producten van haver. Wat is het verschil tussen al die verpakkingen (buiten de prijs dan, want ook die varieert behoorlijk). Nou, het basisproduct haver kan verschillende bewerkingen krijgen waardoor je een ander eindproduct krijgt. Waaronder:

Haver grutten
De ruwe haverkorrel wordt ook wel havergrut (oat groat) genoemd. Havergrutten zijn qua textuur vergelijkbaar met rijst, een stevige korrel dus. Havergrutten kook je in een pannetje met water of melk. Omdat de korrel niet gebroken is, duurt het even voordat de havergrutten gaar zijn. Je moet rekening houden met ongeveer een uur kooktijd. Je kunt met havergrutten een ontbijtpap maken, maar door de structuur die erg op rijst lijkt, kun je ze ook gebruiken om een risotto te maken. Een recept voor havergrutten risotto vind je hier.

Haver zemelen
Even wat biologie: Een haverkorrel bestaat uit drie laagjes: de haver pel, haver zemel en de havergrut (en deze bestaat dan weer uit het meellichaam en de kiem). Die laatste zag je hierboven al voorbijkomen. De haver pel is het ‘jasje’ van de haverkorrel, deze is niet eetbaar. De havergrut die in dat jasje zit wordt beschermd door de haver zemel. Dit is een vezelrijk laagje. Haver zemelen zijn een echte superfood. Ze zijn laag in calorieën en bevatten veel vezels, proteïne, magnesium en ijzer. De bereiding van haver zemelen kun je vergelijken met die van Brinta. Je kookt ze kort in een pannetje met wat water of melk. Klik hier voor een recept voor haver zemelen pap met geroosterde kokos.

‘Steel-cut’ oats of gebroken haver
Gebroken haver bestaat simpelweg uit havergrutten die doormidden gehakt zijn. Doordat de havergrut gebroken is duurt de bereiding een stuk minder lang dan die van havergrutten. In 20 tot 25 minuten kook je de gebroken haver gaar. Ook van steel cut oats kun je, met een beetje geduld, een vullende ontbijtpap maken. Maar je kunt er ook een heerlijke ‘breakfast bake’ mee maken, klik hier voor het recept.

De bovenstaande varianten vind je niet in elke supermarkt op de hoek en het zijn ook niet de meest gangbare ingrediënten voor een simpel doordeweeks havermoutje. De producten die ik zelf het meeste gebruik (en die je wel bij elke Appie kunt kopen) zie je hieronder.

verschillende soorten havermout 2.jpg

Havermeel
Havermeel (1.) bestaat uit haver grutten, haver vlokken of havermout die fijngemalen zijn tot poeder. Havermeel kun je gebruiken als glutenvrij alternatief voor andere meelsoorten zoals tarwe- of speltmeel. Havermeel is in de meeste supermarkten te koop, maar daar is het vrij duur voor iets wat in feite gewoon fijngemalen haver is. Daarom maak ik het altijd zelf. Met een keukenmachine of blender kun je havervlokken of havermout eenvoudig malen tot havermeel. Hiervan kun je lekkere koekjes, taarten en zelfs pizzabodems maken.

Old-fashioned oats, rolled oats of havervlokken
Ook havervlokken (2.) worden gemaakt van havergrutten. Voordat je een bordje havervlokken hebt, heeft de haver grut een lang proces doorlopen. De havergrutten worden eerst gestoomd. Hierdoor gaart de haver al een beetje, zodat je de havervlokken thuis sneller kunt garen. Na het stomen worden de havervlokken geplet. Zo ontstaat de platte havervlok. Have vlokken zijn ideaal voor overnight-oats. Ze worden lekker zacht door het weken, maar behouden toch nog wat textuur. Daarnaast worden haver vlokken vaak gebruikt in bakrecepten, je kunt er bijvoorbeeld een heerlijke crumble laag mee maken voor over een apple crumble.

Quick cooking oats of gewoon havermout
Deze variant is wat we gewoonlijk onder havermout (3.) verstaan. Havermout wordt op dezelfde wijze gemaakt als havervlokken, maar de vlokken worden daarbij nog fijner geplet en verder gestoomd, zodat jij thuis binnen een paar minuutjes een bakje havermoutpap op tafel kunt zetten. Het grote voordeel van havermout is dat het lekker snel gaart. Wel heeft havermout minder structuur dan gebroken haver of havervlokken. Je krijgt een gladdere pap wanneer je de havermout kookt. Ik vind dat zelf erg lekker – ik lust er wel pap van… Havermoutpap kun je op twee manieren bereiden. In de magnetron, dit is de snelle optie. Hiervoor doe je 40 gram havermout en 200 milliliter melk in een kommetje en voegt daar naar keuze wat fruit of andere smaakmakers, zoals kaneel of cacaopoeder, aan toe. Vervolgens zet je het kommetje 3 minuten op vol vermogen in de magnetron. That’s it! Nog even een waarschuwing! Houd je havermoutje wel in de gaten, want voor je het weet gaat hij te hard en kookt hij over. Geloof me, dat wil je niet om 7 uur ’s morgens. Je kunt de havermout ook garen in een pannetje, ik vind dat zelf net wat lekkerder. Doe dezelfde ingrediënten in een pannetje en verwarm deze op middelhoog vuur. Blijf tussendoor zo nu en dan roeren tot het papje de goede dikte heeft. Dit is erg persoonlijk. Sommige mensen houden van havermout die de structuur van beton heeft, ik kies liever voor een wat dunner papje en kook mijn havermout hiervoor zo’n 5 minuten.

Instant oats
Tot slot de instant oats (4.), oftewel, havermout voor luie mensen. Deze havermout is nog fijner dan gewone havermout en hij is in de fabriek net iets verder gegaard. Met deze havermout zet je dus nog sneller een dampend bordje pap op tafel. Daarnaast zijn de instant oats al verpakt in portiezakjes. Dat scheelt je toch net weer een halve minuut met afwegen. Ik als havermoutfan keek altijd een beetje neer op die zakjes instant oats die je opentrekt en in de magnetron gooit, maar sinds ik voortaan ’s ochtends om 7 uur sport vind ik ze toch wel erg handig als pre-workout brekkie. De structuur van de pap is anders dan die van havermout. Hij is wat fijner en misschien ook een beetje plakkerig. Ik houd daar stiekem wel van, maar ik ken veel mensen die het niet te eten vinden.

Dat was mijn lesje in havermout. Ik hoop dat je de volgende keer dat je voor het ontbijtschap staat niet gillend gek wordt van alle soorten haver en terugdenkt aan dit artikeltje. Mocht je nu ook nog wat inspiratie kunnen gebruiken om met al die haver iets lekkers te maken, download dan mijn gratis Ebook ‘Havermout the basics’.

https://misshavermout.wordpress.com/2017/05/01/gratis-e-book-havermout-the-basics/

ebook

Bronnen:
– http://www.craftsy.com
– http://www.thekitchn.com
– http://www.wageningenur.nl

Advertenties

3 thoughts on “Food facts: Verschillende soorten havermout

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s